Ophitser hostierel Christian Ouwens heeft spijt

Eind oktober heeft Christian Ouwens publiekelijk spijt betuigd voor zijn (ophitsend) aandeel in de hostierel in 2009 in Reusel en Den Bosch.

Daar is niks mis mee, sterker nog: ik heb hem in die periode duidelijk gemaakt dat dit soort protesten ten eerste binnen de RK-Kerk totaal geen veranderingen teweeg zullen brengen, omdat diezelfde RK-Kerk haar overtuiging als enige de waarheid te bezitten volledig theologisch dichtgetimmerd (lees: met gewapend beton dichtgestort) heeft.

Ten tweede heb ik hem gezegd dat dit soort protesten geen pas hebben in een kerk, zeker als een deel van de protestgangers gewoon uit zijn op ’n rel en zelf nauwelijks nog ter kerke gaan.

He, ben ik ook bekeerd? Welnee. Ook ik lees geregeld de Schrift, ga zondags ter (PKN of RK) kerke en (in een H.Mis) ter Communie, ga soms voor in een Woord- en Communie-viering (WoCo) of Lof met Rozenkransgebed en heb het Sacrament van Boete en Verzoening (‘biecht’) niet vaarwel gezegd.

Alleen heb ik geleerd om de regels en moraal der RK-Kerk te toetsen aan de realiteit. Bovendien zijn regels nooit zaligmakend, iets wat de RK-Kerk wèl voorhoudt aan haar gelovigen. Christian is van die regels gaan houden en beziet zijn eigen homoseksualiteit nu door de bril van de RK-Kerk. Dat doe ik niet, omdat dat niet conform Gods Schepping is.

Dat Christian spijt heeft verheugt mij zeer. Dat hij anders naar homoseksualiteit kijkt is zijn zaak. Dat hij niet echt een reclamefolder was en is voor de veel voorkomende combinatie van geloof en homoseksualiteit zag ik twee jaar geleden al. Deze nieuwe wending en de wijze waarop hij dat in het nieuws brengt zegt meer over hem dan over de belangrijkheid van zijn stap. Lekker weer de kast in. Ik wens het niemand toe en wens hem sterkte toe….

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.