De waarheid is een groot mysterie

Herman Finkers in 2006 in de koorbanken van de Cisterciënzer-abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot. Foto: RKK

Het dubbeldikke Kerstnummer van KRO-Magazine bevat mooie verhalen van mensen die hun Kerstgevoel onder woorden brengen. Kerstmis is echter méér dan een ‘gevoel’. Kerstmis is méér dan kerstversiering en een overvloedig kerstdiner. Kerstmis is er de bron van en een aansporing voor veel liefdadigheid (niet alleen met Kerst…!), dankzij het simpele feit dat Kerstmis draait om het gedenken van de geboorte van Jezus van Nazareth, een voorbeeld van goedheid en oprechtheid, in woord en geschrift vereenzelvigd met de verwachtte Christus. Ondanks de vele negativiteit rond de RK-Kerk loop ik dus niet weg van mijn Kerk, geloofsgemeenschap en geloofsgenoten, al ‘kerken’ wij door onze oecumenische relatie ook oecumenisch…!

Een interview in dat mooie Kerstnummer van KRO-Magazine met Herman Finkers bevat een prachtige relativerende kijk op (de Leer van) de Rooms-Katholieke Kerk. Ik haal het hier graag aan omdat het precies verwoordt zoals ik met vallen en opstaan probeer om als gelovig mens, die zijn homoseksuele geaardheid voor 100% consumeert, in het leven te staan aan de zijde van mijn lief, mijn medemens, mijn Kerk en mijn plaatselijke parochiegemeenschap:

De kern van de katholieke leer is dat we in een mysterie leven en dat dit geheim niet uit te leggen is. Dàt is de eigenlijke leer. Nu doet de jongste lichting priesters of die leer heeft plaatsgemaakt voor regels en wetten, voor verbod en uitsluiting. Samenlevende homo’s mogen niet ter communie, mensen wordt een uitvaart geweigerd na euthanasie. We moeten niet teveel denken dat dit de werkelijke leer is. Ooit was het de zogenaamde ‘leer’ van de kerk dat kinderen die stierven voordat ze gedoopt waren achter de heg begraven moesten worden. Nu is dat opeens de leer niet meer. De werkelijke en onveranderlijke leer van de kerk is dat de waarheid een sterk versluierd geheim is. Je kunt het niet uitleggen en niet vatten in huis-, tuin- en slaapkamerregels, maar de werkelijke katholieke leer leert ons wel met dat geheim te dansen. Er een mooi kunstwerk van te maken. Een groot mysterie. We moeten dat geheim ook niet willen begrijpen, maar een manier vinden om daar mee om te gaan. En de katholieke traditie reikt daartoe zo veel moois aan.

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.