Passie in en rond The Passion Rotterdam

Voor het tweede jaar op rij werd onlangs op Witte Donderdag “The Passion” met passie opgevoerd in de openlucht, met eigentijdse Nederlandstalige songs en bekende Nederlanders in de rollen van de personages uit het Lijdensverhaal van Jezus. Was de editie in Gouda in 2011 een groot succes met een kleine miljoen tv-kijkers; dit jaar was het met 1,7 miljoen kijkers een ware publiekstrekker.

Op Twitter werd, net als vorig jaar, door Erik van den Berg van Katholiek.nl (@katholiekpuntnl) en cultuurtheoloog Frank Bosman (@frankgbosman) The Passion op voorhand de grond ingeboord.

Niet alleen van iemand die een ruimdenkende RK-website beheert en iemand die zich verdiept in cultuurtheologie zou je anders verwachten. Iedereen zou zich pas een mening moeten vormen ná een uitvoering van The Passion te hebben gezien en dus zeker niet negatief op voorhand en evenmin tijdens zo’n uitvoering. Ik noemde dat onbeschoft en daar blijf ik bij! En vervolgens, geschrokken van de kritiek, werd ineens nog een online-discussie gestart. Onzinnig!

In Christelijk perspectief zou het beter zijn The Passion te houden op Palmzondag. Van de andere kant: wil je aan niet-kerkelijken laten zien wat Pasen nu echt inhoud, dan zul je niet te ver moeten afzitten van Pasen met zo’n uitvoering. In die zin is Witte Donderdag in mijn ogen een zeer begrijpelijke en acceptabele keuze, ook al moest ikzelf de uitzending van afgelopen Witte Donderdag opnemen en later bekijken, omdat ik een persoonlijke bezinningsdag had.

Ik was van te voren niet gecharmeerd van de keuze van lachebekkie Frans Bauer voor de rol van Petrus (hij had wat afgelachen met het oefenen van zijn teksten), maar na een mooi en integer interview met hem door Frits Spits in de Goede Week op Radio 2 was ik om en ben ik benieuwd naar de uitvoering. Ik ga er naar kijken met de ogen van een doorsnee Nederlander, die niet veel met geloof heeft en veel meer met paashaas, -eieren en -versiering heeft dan ik.

Als een gelovige met die ogen gaat kijken, kijkt die ook meer met zijn hart. Het gaat die persoon niet om bekeren, maar om te hopen dat meer mensen de ware betekenis van Pasen gaan kennen, naast al die commerciële uitingen in supermarkt en op de ontbijttafel. Alleen al dàt te winnen mag positief genoemd worden. En dat zoiets geld kost… Je moet eens kijken wat er een geld en tijd aan heel wat meer nutteloze activiteiten verspild wordt…!!

Klik HIER om alles over The Passion te lezen!

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.