Als homo geboren = geluk hebben…?!

Ik ben homo. Geboren. Ik heb geluk gehad!

Deze tekst kwam ik tegen op t-shirts van het homojongerenblad Expreszo. Ik vond hem steengoed! Waarom? Iedereen die gelukkig is binnen zijn eigen doelgroep en die het woordje homo vervangt door zijn eigen doelgroepnaam (hetero, katholiek, Gereformeerd Vrijgemaakt, transgender, etc.) kan en mag ermee pronken. Deze homojongeren zijn blij met hun geaardheid, stralen het uit en leven hun eigen leven. Gelukkig!

Dat er ook velen niet gelukkig zijn met hun geaardheid poets ik hiermee niet weg! Door maatschappij en kerk wordt vaak uiterst homo-onvriendelijk gereageerd en gediscrimineerd. Velen zijn daardoor getekend voor het leven.

Er zijn ook velen, die hun homoseksualiteit en geloof graag combineren en ook zij willen laten zien dat zij gelukkig zijn met die combinatie! Dat was te zien, te horen, te voelen en te beleven tijdens de Gay Pride Kerkdienst op zondag 5 augustus in de Keizersgrachtkerk in Amsterdam!

Een feestelijke liturgie, waarin traditionele teksten en hedendaagse liederen elkaar feilloos aanvulden. Voor de een even wennen, voor een ander meteen herkenbaar en een feest. De preek over de nederigheid èn over ‘In beweging komen’ (On The Move) van Sicco Claus stond als een huis en staat nog steeds HIER online voor hen die het willen nalezen. Zéker de moeite waard!!

Samen zijn met elkaar voel je dat je gelukkig mag zijn als homo, dat je in een euforische stemming zelfs mag zeggen dat je geluk hebt gehad homo te mogen zijn! Ons eigen wereldje is uniek, net zoals de heterowereld uniek is en waard om geleefd te worden. Ieder in zijn waarde laten, bescheiden blijven en tòch jouw / ons feestje vieren, samen met elkaar èn met iedereen!

Dáárom vind ìk het fijn om zo af en toe zo’n Roze Viering mee te maken. Af en toe, want zelf ben ik er thuis èn volledig mezelf (lees: bekend binnen de parochie dat ik homo ben en samenwoon. We gaan er zelfs samen ter kerke èn ter H. Communie).

De boodschap van de Gay Pride èn van de Gay Pride Kerdienst moge helder zijn, niet alleen voor onszelf, maar voor iedereen die op deze wereld met elkaar samenleeft. Geen makkelijke opdracht, maar het streven méér dan waard.

Het was fijn dat Arie Boomsma, die de lezing verzorgde, mij en mijn man van verre al herkende en na de dienst nog even kort met ons kwam napraten. (Zie ook mijn bijdrage Het BOEK, mei 2010).

Aan de organisatie van deze kerkdienst: heel veel dank!

Voor meer info: zie de website van de Gay Pride Kerkdienst

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.