“Bezinning: Wat zou Jezus doen?” door Hella van der Wijst

In haar column in KRO-Magazine van 8 januari jl. schrijft Hella van der Wijst hoe zij aankijkt tegen de vermeende uitspraken van Paus Benedictus XVI (zie ook “Katholiek! Punt!” en “Worstelend geloven“). Zomaar twee reacties van lezers: “Een column om in te lijsten!”. En ook: “Vertalen in het latijn en opsturen naar de Paus!”. Omdat Hella van der Wijst dicht bij mijn visie staat, laat ik haar column hier in het geheel volgen:

Wat zou Jezus doen? Ik hoop dat deze vraag nog tot het morele kompas van paus Benedictus behoort. Want voor iedereen is terugkeren naar de basis soms nodig. Ook voor de paus.

En niet alleen voor het katholieke geloof is Jezus ijkpunt voor moreel handelen. Hij, die geen kerkgebouw, dogma’s of uitsluiting nodig had om mensen te in­­spireren het goede te doen. Aan die Jezus moest ik denken onder de geschilderde negende statie van zijn lijdensweg – Jezus valt voor de derde maal onder het kruis – in de kerk van mijn jeugd. Als kind kon ik uren turen naar deze wreedheid van de mens.

Nu hoor ik de pastoor preken over de vreemdeling voor wie altijd plaats moet zijn in onze herberg, ongeacht af­­komst of geaardheid. Mijn hart maakt een sprongetje. Want na de kersttoespraak van de paus twijfelde ik of ik dat r.k. gebouw nog wel in wilde. Weliswaar heeft hij, zoals zijn verdedigers opmerkten, het beladen h-woord (homoseksueel) niet genoemd. Maar een goed verstaander weet genoeg als de kerkelijke vader het ‘betreurt dat seksualiteit en gender geen vastgelegd element in de natuur meer zijn’. En: ‘Als de scheppingsorde, waarbij man en vrouw voor elkaar bedoeld zijn, niet meer wordt gekend, verliest het kind de waarde die hem toekomt.’

In mijn en veler ogen trapt de paus onnodig voor de zoveelste maal op de ziel van mensen die zielsveel van elkaar houden. Wellicht heeft de laatste homoseksueel nu echt de kerk verlaten… Net als ik wederom, bijna. Wat me tegenhoudt is dat, eenmaal uitgeschreven, ik ook mijn mond moet houden. En dat wil ik (nog) niet. Nu kan ik nog zeggen: het moreel gezag van de paus is niet meer van deze tijd. Oké: elke vijf jaar nieuwe Tien Geboden houdt ook geen geloof waardig. Maar zoals we fundamentele moslims oproepen de Koran niet letterlijk te nemen, maar te interpreteren naar de tijd, hoop ik dat de paus en de zijnen zich juist wat vaker bezinnen op hun bron. En dat ze serieus de vraag stellen: wat zou Jezus doen met mensen die, in welke samenstelling dan ook, uit liefde bij elkaar zijn en een kind opvoeden?

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.