“Een dankbare pispaal” door Luuk Koelman

Dinsdag 5 februari jl. was het de Dag Tegen Pesten. Op televisie werd er uitgebreid aandacht aan besteed door o.a. Arie Boomsma, Tim Hofman en anderen. Gezien de zelfmoord van de jonge Fleur Bloemen (15) op 11 december 2012, van de 20-jarige Tim Ribberink op 1 november 2012 en recentelijk op 6 februari 2013 de zelfmoord van de 13-jarige Anass Aouragh uit Wassenaar (bij alle drie lag gepest worden daaraan ten grondslag) geen overbodige luxe.

Onze maatschappij zal een omslag moeten maken. De column van Luuk Koelman (die vanwege een column over de zelfmoord van Tim Ribberink negatief in het nieuws kwam) van donderdag 7 februari jl. in de Metro had eveneens het pesten als onderwerp. Indrukwekkend…! Lees en vorm opnieuw je geweten…:

Dinsdag zag ik de thema-avond “Dag Tegen Pesten” op tv. Ik heb ademloos zitten kijken. Pesten komt veel voor, zowel bij kinderen als volwassenen. Het was indrukwekkend te zien hoe werkelijk íedereen zich uitsprak tegen pesten, treiteren en buitensluiten. Op internet tekenden duizenden kijkers de petitie “ik pest niet en ik kom op voor iedereen die gepest wordt.” Maar de avond stemde ook droevig. Ik dacht aan Anton, een rustige, wat bedeesde man die bij mij in de wijk woonde. Anton was anders. Hij had iemand uit de wijk verteld over zijn zorgen over zijn geaardheid, en daarmee zijn zwakte blootgegeven. Dat maakte hem tot een makkelijk slachtoffer. Een pispaal. Het begon met kleine pesterijen. Op het adres van Anton kwamen taxi’s voorrijden die hij helemaal niet had besteld. Soms wel vijftien op een avond. Zeven keer werden zijn autobanden lek gestoken. Anton probeerde het te negeren, maar toen hij op een zondagochtend de gordijnen opentrok, bleek zijn huiskamerraam besmeurd met stront.

Leest HIER de gehéle column!

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.