In Memoriam: Mgr. Jan Bluyssen (1926- 8/8/2013)

Nee, ik heb bisschop Bluyssen niet persoonlijk gekend. Wel een keer ontmoet. Ik kreeg gedurende mijn conservatieve periode veel negatieve dingen over hem te horen. Na mijn eigen omwenteling richting de ‘gulden middenweg’ ben ik zijn open visie, zijn eerbied voor iedere (!) mens en zijn toegankelijkheid meer en meer gaan waarderen, al was hij toen al lang geen bisschop meer van het Bisdom ‘s-Hertogenbosch.

Zijn boek met memoires “Gebroken wit” heb ik met grote belangstelling, overgaand in groeiende bewondering, gelezen (Zie ook mijn column van 5 oktober 2012: Tijd). Dat boek is een absolute aanrader om niet alleen de tijdgeest van zijn periode als bisschop (1966-1984) te begrijpen, maar ook uit zijn eigen hand zijn motivering en inspiratie te lezen. Boeiend!

Moge hij nu rijkelijk beloond worden voor hetgeen hij voor vele mensen en de ene God heeft gedaan en betekend!

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.