Jij kent mij….

God is Almachtig, zo heb ik altijd geleerd. Als er iets gebeurt, mooi of pijnlijk, is het voor velen “Gods Wil”. In mijn vorige bijdrage heb ik tegen die kortzichtigheid behoorlijk uitgehaald. Ik sta daar helemaal achter.

Wat niet wegneemt is mijn rotsvaste overtuiging, dat God met ons meegaat, juist als wij Hem hard nodig hebben. Nee, ik verwacht niet dat hij iets concreet zal veranderen aan onze concrete nood of situatie. Ik geloof wèl dat Hij dicht bij ons is en ondersteunt, al zal ik dat niet meteen voelen of bemerken. Ik GELOOF dat.

Door zijn nabijheid ‘spreek’ ik God graag aan in de ‘Jij’-vorm en lees ik graag het woord ‘vriendschap’ in de plaats van het woord ‘genade’, een prachtvondst overigens van de vertaler van de Naardense Bijbel: dominee Pieter Oussoren uit Utrecht.

Is het vanuit die persoonlijke ervaring van Godsnabijheid, dat ik het slotlied van deze zondag in mijn parochiekerk vanochtend zo vlot en uit volle borst kon meezingen, terwijl de melodie mijn nog niet bekend was?

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.