Juicht alléén voor de Heer

Jumbo bedacht een actie om de winkel-portemonnaie te spekken. Het WK-voetbal is dan natuurlijk voor menig winkelketen een perfecte aanleiding, dus ook voor Jumbo. Couturier Roy Donders mocht een oranje WK-pak ontwerpen, dat tot “Juichpak” gedoopt werd. De kas van Donders werd dus ook dondersgoed gespekt. De geldstromen die direct of indirect met het WK-voetbal (of welk sportevenement dan ook) te maken hebben roepen al jaren de nodige vraagtekens op, maar daar gaat het hier niet om.

Jumbo heeft al een aardige landelijke dekking en dus streek Jumbo ooit ook neer in Barneveld. Barneveld ligt in de zogenaamde ‘Bible-belt’, een woongebied van strenggelovige Christenen die als een strook door Nederland loopt, vanaf Zeeland tot in West-Overijssel.

In Barneveld trok Jumbo de zojuist opgezette actie haastig in. Alle teksten, posters, slogans en artikelen werden in recordtempo voortijdig weggehaald, want het zou de gelovigen wel een tegen het hoofd kunnen stoten. Tenminste, deze versie wordt graag binnen ultra-gereformeerd Nederland gebezigd. Inderdaad, goed lezen blijkt een hele kunst te zijn….

Er hebben enkele gelovigen geklaagd over deze actie. Over het precieze aantal klagers gaan ook al de wildste geruchten: van enkelen tot “de wereld was te klein in Barneveld”, wat kan duiden op een massale orthodox-Christelijke oploop bij de plaatselijke Jumbo-super. Hoeveel het er waren? In ieder geval viel de ‘gristelijke’ goegemeente over de achternaam (!) van Roy Donders…! Jawel!

Als u mij vraagt wat daar onchristelijks aan is, moet ik u het antwoord schuldig blijven. Dat er binnen de Rooms-Katholieke Kerk een Nederlandse Zalige, Peerke Donders uit Tilburg als een voorbeeld van een groot gelovig en dienstbaar mens aan de (RK-)gelovigen wordt voorgehouden laat bij mij de twijfel over de onzuiverheid van deze naam alleen maar toenemen. De uitleg die gegeven wordt: de slogan ‘we geven ze op hun donders’, een knipoog naar de achternaam van de Brabantse paillettenkoning, roept bij de gelovigen een associatie op met de duivel.

Jaja! Ooit was ik in Den Haag naar een kerk geweest die het dichts lag bij mijn toenmalige woning. Ik wist dat het een protestantse kerk was, dus ik nam mijn “Liedboek voor de Kerken” mee. Fout, helemaal fout! Men zong er nog een oude hele-noten-berijming uit ergens de jaren ’30 van de vorige eeuw. Ach, niks mis mee, maar het duurt dan allemaal wat langer. Het duurde ook nogal wat langer door de preek, waarin de vloer werd aangeveegd met het WK-voetbal van dat moment. De kleinzoon van de dominee liet vol trots zijn pas vergaarde oranje pet zien, waarop de dominee zei: “Hij staat je niet.” Waarop kleinzoon-lief in al zijn onschuld zei: “Jawel hoor, kijk, ik kan hem ook met de klep naar achteren doen. Gááf!” Maar opa was onheilspellend helder: “Op een Christen-hoofd past geen Oranje pet!!” Bij het aanhoren van deze (eerlijke, maar verder totaal van opvoedkundige onwijsheid getuigende) bekentenis zakte ik wat verder weg in de kerkbank, nog nèt een kreet van totale verbijstering inslikkend!

U snapt al waar ik heen wil? De weerzin tegen een oranje Roy Donders-juichpak zit dieper. De afschuw van al die oranje prullaria en dito gekte is fundamenteler. Afgezien van het feit dat de oranje kleur in ons land een uiting is van onze band met ons Vorstenhuis en waar de kleur oranje ook binnen de streng-Christelijke leefwereld gebruikt wordt voor uitsluitend (!) dat doeleinde, is elke andere band van die kleur des duivels, want het staat synoniem voor een losgeslagen leefstijl, een soort van carnaval, dat je binnen de gereformeerde wereld niet mag/zult aantreffen.

In zekere zin begrijp ik de weerzin tegen deze oranjekoorts! U zult die bij mij evenmin aantreffen, laat stáán één van 105.000 (inmiddels uitverkochte) oranje juichpakken van de homoseksuele (oeps!) Roy Donders. Maar wie het wil aantrekken: mijn zegen heb je. Maar ga mekaar niet knechten met de Bijbel in de hand, al zal ze dat in de Bible-belt, inclusief de strenge kerkgangers in Barneveld, worst wezen. Zij bashen (dwz: onderuit halen) die wereldse en duivelse WK-uitwassen en vinden het dan raar dat hun geloof door de andere partij gebashed wordt. Tja…

Kom, laten we de strijdbijl begraven! Zullen we er met z’n allen een vredesbiertje op drinken? Duvel (sic!) bijvoorbeeld? Gewoon verkrijgbaar in de Barneveldse Jumbo….

 

 

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.