Geloof op vakantie?

Een onderzoek van Beam, in opdracht van de Evangelische Omroep ( zie ook o.a.: NOS), onder 1900 Christelijke jongeren heeft het weinig verrassende resultaat opgeleverd dat de helft van hen spijt en dus schuldgevoelens heeft als ze seks hebben gehad voor het huwelijk. Zo’n uitslag is, gezien de doelgroep, lood om oud ijzer, ook al zijn de ondervraagden jong. Er staat niet bij vermeld of het vakantie-standjes waren… Tja, geloof gaat altijd mee op vakantie…. Of was het geloof bij hen toen òp vakantie…?

Geloven in de vakantie vind ikzelf doodnormaal. Mijn geloof gaat inderdaad niet mèt vakantie, maar gaat met de vakantie méé. Dat kan ook haast niet anders. Het is onderdeel van mijn leven. Ik lééf vanuit mijn geloof. Het is dan zeker mooi als het ons óók nog lukt een kerkdienst in ons vakantieland te bezoeken.

Geloven in een vakantie deden mijn ouders ook door geregeld een speciale geloofsvakantie te boeken: Israël, de apostel Paulus achterna, in Spanje plaatsen bezoeken waar de grote mystica Theresia van Avila geleefd heeft. Indertijd vroeg mijn moeder aan mij of ze dat wel moesten doen, want het zijn prijzige reizen, met permanente geestelijke leiding en volpension. Ik heb haar gezegd het gewoon te doen, want het zijn waardevolle reizen. “Bovendien zijn jullie nu nog goed ter been. Later, als het niet meer gaat, kunnen jullie dankbaar terugkijken”, zo zei ik haar. Op haar sterfbed, nog geen tien jaar later, was mijn moeder inderdaad dankbaar dat ze mijn raad had opgevolgd.

Geloven in de vakantie is voor veel jongeren geloven in een vakantie met seks. Tja, de temperaturen lopen niet alleen door de zon hoog op en zullen de toch al onrustige hormonen in het hoogseizoen de gevoelens nòg sneller in daden omzetten. In die zin verschillen we maar weinig van de dierenwereld, waarmee ik dus níet beweer dat we daaraan gelijk zijn.

Geloven in de vakantie sluit seks niet uit, tenminste als je je niet al te scrupuleus opstelt ten aanzien van Christelijke regels omtrent seks. Volgens mij werkt de Bijbelse en de daaruit gedistilleerde kerkelijke seksuele moraal onderdrukkend voor de mensen en is onderhevig aan de veranderende tijden, inzichten, opvattingen en ervaringen. Je hoeft het hier niet mee eens te zijn, maar het hierboven aangehaalde onderzoek zegt mij genoeg.
Saillante aanvulling op dat onderzoek was, dat het aantal Christelijke jongeren dat seks heeft voor het huwelijk toeneemt. Tegenstrijdigheid troef in Christenland…. Niet raar dus dat ik vraagtekens zet bij de heersende moraal èn bij dat onderzoek.

Geloven in de vakantie kan je op het vlak van het geloof en op het vlak van de vakantie een gevoel van vernieuwing, ontdekking en vrijheid geven. Vrijheid van de kinderen Gods, met of zonder seks. Een keuze in alle vrijheid. Dan kun je genieten van al het goede dat de Heer ons geeft. En straks zonder spijt en dankbaar omzien.

Gezegende vakantie allemaal!

 

 

 

 

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.