Pride-tijd

 eloof het of niet: ja hoor! Daar gaan we weer! Londen, Keulen en Amsterdam! Even weer fijn feesten, mooie mannen kijken, vieren dat we mogen zijn wie we zijn. Een paar dagen het gevoel van één grote familie over ons heen laten komen. Mooie gelegenheden zijn het ook om de vrijheid die we hier in het Westen hebben te voelen, te ervaren, uit te dragen en dat iedereen te gunnen.

 ltijd mooi om ook gelegenheden te vinden ons te bezinnen op die vrijheid om je geaardheid niet te hoeven verbergen. Of daarom in elkaar geslagen te worden. Kiev in Oekraïne was laatst daardoor weer in het nieuws en geloof maar dat de homo’s in Rusland het zwaar en moeilijk hebben!

 es! Die bezinningsmomenten zijn er, in ieder geval in Keulen (zelfs twéé kerkdiensten!) en in Amsterdam de GayPride Kerkdienst in de Keizersgrachtkerk. Dat zijn niet alleen mooie momenten om als gelovige LHBT-ers samen te komen, maar ook om bekenden weer te zien, te groeten, te knuffelen. Bovenal zijn het geladen momenten om de goede God te danken voor Zijn originaliteit in verscheidenheid, Zijn homoseksuele vondst (copyright: Pater Jan van Kilsdonk) te eren en te vieren.

Christelijke homogroeperingen, kerken, voorgangers: allen verenigd tijdens de Gay Pride in Londen op zaterdag 27 juni 2015! ©Emmanuel

 recies! Het zijn werkelijk dagen om weer eens lekker trots te zijn op onszelf! Blije dagen om te feesten en te genieten van mooie mensen, die net zo uitbundig zijn als wij. Mag dat als wij beseffen, dat elders door onderdrukte homo’s en lesbo’s met jaloerse blikken naar onze uitgelaten feestjes wordt gekeken?

 edenen genoeg voor ons feest, want het kan hen alleen maar sterken en bemoedigen om dóór te gaan met de strijd van gelijkheid, zoals God dat voor ogen had!

 n ieder geval hoop ik, dat het van iedereen mag, al heb ik geen illusies. Eén blik naar landen waar je je homoseksuele geaardheid met de dood moet bekopen en je weet genoeg. Beseffend dat vele ‘GerGem’-ers de Bijbel wel letterlijk nemen, maar mij nog steeds niet gedood hebben vind ik even fijn als krom.

 aarom wil ik blij zijn en een feestje vieren. Drie feestjes zelfs! Ook al besef ik mij terdege dat ik mensen soms beschadigd heb en zij wellicht geen reden hebben voor een feestje. Tja, niet alles kan vlekkeloos verlopen in het leven. En in mijn leven liep ook niet alles vlekkeloos. En daar ben ik verre van trots op.

Meester en slaaf op een SM-wagen tijdens de Parade op zondag 5 juli 2015 van de Gay Pride in Keulen. ©Emmanuel

 n daarom vond ik de trots die ik wèl voel in de volgende tekst zo mooi verwoord in de GayNews van juni 2015, dat ik die hier wil meegeven:

Wees trots!
Je bent geen typetje.
Jij bent Jij!
Homoseks is niet gênant.
Het is een geschenk,
net als goede wijn,
een heerlijke maaltijd
of een rit in de achtbaan.
Het is een deel van je leven
en je kunt ervan genieten.

Trots zijn betekent:
van jezelf houden.
Houd van jezelf
en je kunt houden van een ander.
Gay is okay!

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.