Opnieuw

Zondag begint de Adventstijd. Een tijd van verwachtingsvol uitzien naar het Kerstfeest, waarmee we de geboorte van Jezus herdenken en vieren. Jezus heeft zijn hele leven laten zien dat ons leven een leven van vooruitkijken is, niet van achterom kijken. Dat laatste doen we, bewust of onbewust, te vaak. Dan zien we het goede en mooie, dat al aan het ontstaan is, over het hoofd. Dan vallen we… We moeten vertrouwvol op weg gaan…

Jozef en Maria op weg naar Bethlehem. Anton Pieck-kaart, verwerkt tot een 3D- kunstwerkje. Eigendom Emmanuel. Foto: Emmanuel

 

Opnieuw

De zon kwam vanmorgen op
en lichtte de hemel verwachtingsvol.
Een nieuwe dag om nieuw te leven.

Maar kan dat wel? Advent?
Nieuw leven verwachten?
Vooruit zien, zonder angst en beven?

Een nieuwe tijd, tot aan mijn kist.
Kort of lang? In pais en vree?
Na al wat was, nu daar naar streven?

Een dikke streep en een nieuwe tijd.
Ik ben het deze dag verplicht
om nieuw leven kansen te geven.

Daarom is vandaag die dag,
waarop ik vertrouwde dat die zou komen.
Maar èlke dag is nieuw, opnieuw gegeven.

Ik dank God om de rust, de vrede, het Kerstlicht
om èlke dag opnieuw, vernieuwd,
samen met mijn lief het leven te leven

(25 november 2015)

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.