Thuiskomen


De kop hierboven heeft een warme uitstraling, iets intiems. Thuiskomen voelt als terugkeren in een warm nestje. Thuiskomen van je werk is en klinkt alledaags, maar als je er wat langer bij stilstaat zul je merken dat het een veel diepere lading heeft die we niet altijd onderkennen.

Thuiskomst van de verloren zoon. Schets van ©Rembrandt van Rijn.

Thuiskomen. Wie de vele schrijnende beelden in de media ziet van vluchtelingen (met welke achtergrond dan ook) die huis en haard verlaten hebben, prijst zich hier in Nederland gelukkig en bevoorrecht om warm en beschermd in een huis te mogen zitten met veel comfort en luxe. Na het installeren van een nieuwe thermostaatkraan in onze douchecel overkwam mij spontaan dat luxe-gevoel, afgezien nog van wat dat ding kostte….

Thuiskomen. Ik kom echt thuis als ik weer binnenkom in ons eigen huis. Schoenen uit, slofjes aan en mutsen maar! En toch…’thuiskomen’ voel ik ook elders, als ik op een dierbare plek kom waar ik vroeger geleefd heb: de plaats waarin ik opgroeide en waar mijn moeders graf is; als ik mijn oude kleuterleidster van 87 jaar oud of mijn vroegere schoolmeester van de zesde klas lagere school bezoek; mijn vroegere klooster en haar bewoners. Ook Den Haag roept oude en dierbare thuis-gevoelens op. Stuk voor stuk plekken en personen die mij intens dankbaar stemmen!

Thuiskomen. Bij mezelf komen. Mezelf opnieuw onder ogen zien, mezelf (laten) corrigeren om mijn ‘thuis’, mijn wezen, mijn ziel, mijn identiteit steeds beter vorm te geven. Thuiskomen is dus ook een levenstaak, een voortdurend schaven aan jezelf, om haat weg te halen, slechte gewoontes opnieuw proberen achter je te laten, ja zelfs soms om opnieuw te beginnen en een boek of hoofdstuk af te sluiten. Zowaar geen sinecure…

Thuiskomen. In mijn Rooms-Katholieke Kerk is dat voor velen niet echt mogelijk. Iedereen die de Leer der Kerk niet consequent volgt, wil volgen, kan volgen, etc., die hoort er volgens die Leer niet bij. En ook paus Franciscus zal die Leer niet kunnen/mogen veranderen. Of hij dat wel zou willen laat ik aan ieders interpretatie over….
Wel laat hij steevast een pastorale inleving zien die menig ‘Eijk’ doet sidderen. Paus Franciscus wil dat de Kerk een ‘thuis’ is, een veilige haven, een warm nest. Zijn onlangs verschenen exhortatie “Amoris Laetitia” (De vreugde van de liefde) hamert er bijna op om de Leer niet naar de letter der wet te benaderen, maar om het geweten van iedere mens niet uit het oog te verliezen.

Thuiskomen. Het enthousiasme in de homowereld waarmee over paus Franciscus wordt gesproken is begrijpelijk en invoelbaar, al zullen niemands verwachtingen uitkomen. De Leer blijft onveranderlijk. Dus ieder mens interpreteert kerkelijke en wereldlijke zaken naar zijn eigen situatie en levensinvulling. Niemand laat zich regeltjes, al dan niet rigide, opleggen zonder er van harte mee in te stemmen. Logisch. Gelukkig ook! Want alleen als je dicht bij jezelf blijft en trouw blijft aan jezelf zul je ècht thuiskomen bij jezelf en uiteindelijk, als je dat gelooft, ook bij God.

Thuiskomen. Ooit, nog ver vóór paus Franciscus, verklaarde onze oude kardinaal Simonis, toch een scherpslijper bij uitstek, dat hij zéker in de hel gelooft, maar niet dat het daar erg druk zal zijn. “Ik geloof namelijk ook in de oneindige barmhartigheid van Onze Lieve Heer!” Het zou bijna een Franciscus-uitspraak kunnen zijn!
Ik moest hieraan denken, omdat ik in de afgelopen week een stampvolle kerkelijke uitvaartdienst bijwoonde van een collega van mij die, door depressies getergerd, in het leven het licht niet meer zag en aan de Overkant dat licht wel zag… Hij verkoos de dood, in veel orthodoxe kringen niet alleen een taboe, maar vooral ook God-beledigend, want Hij alleen beschikt over leven en dood.
Dat is niet mijn God. Ik geloof eveneens in Gods oneindige barmhartigheid.
Sterker nog. Niet zo heel lang geleden kwam ik op Twitter deze tekst tegen:

“Als God echt vader is, dan is hij niet boos als een van zijn mensenkinderen iets eerder thuis komt dan afgesproken.”

Thuiskomen. Er valt nog zoveel over te zeggen….

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.