ALOHA

Enige tijd kocht ik een katoenen trui, waarvan niet alleen de kraag en verdere snit bijzonder zijn, maar ook de opdruk: ALOHA. Ik had die uitdrukking wel eens gehoord als een soort van groet, als verbastering van ons ‘hallo’. Met een beetje googelen kwam ik op een bijzondere uitleg, die ik graag eens voor het voetlicht breng.

ALOHA-opschrift op mijn nieuwe trui. ©Emmanuel

ALOHA-opschrift op mijn trui. ©Emmanuel

Aloha is een Hawaiiaanse groet die liefde betekent. Liefde is in wezen alles en alles is een deel van mij. Wanneer er pijn is, is het mijn pijn. Waar vreugde is ben ik ook vreugde. Ik respecteer alles dat is, dat een deel is van de Schepper, die ik ben. Ik ben de aarde, de lucht, de oceaan waar ik voor zal zorgen, koesteren en beschermen. Dit is Hawaiian Aloha.

Het woord Aloha heeft een betekenis die voortkomt uit een diepere laag van een fundamenteel code of ethiek, nl:

A – Ala, staat voor waakzaamheid en alertheid

L – Lokahi, staat voor werking vauit Eenheid

O – Oia’i’o, staat voor waarheid en eerlijkheid

H – Ha’aha’a, staat voor nederigheid

A – Ahonui, staat voor geduld en doorzettingsvermogen

Aloha is meer dan een woord, het is spirit, een wijze van leven, een dragende energie zonder verplichting, in wederkerigheid.

Ik ben het niet met alles eens, maar ik lees ook veel dingen, die in onze Christelijke achtergrond meespelen in het, met vallen en opstaan, bouwen aan het Koninkrijk van God, wat hier en nu in ons dagelijkse leven gestalte moet krijgen.

Ik schrijf heel bewust en met de nodige levenservaring: met vallen en opstaan.

Want ik was en ben niet altijd waakzaam, alert, eerlijk, nederig en geduldig. En ik was niet altijd uit op eenheid, ik zocht niet altijd de waarheid en ik was lang niet altijd een doorzetter. En ook nu en in de toekomst zal ik geregeld nog erger zijn dan die beroemde ezel zijn en mij meerdere keren aan dezelfde steen stoten.

Maar aan dat verleden mag ik niet meer zwaar tillen. Vele donkere bladzijden zijn door levensprocessen en de verstreken jaren verlicht, omgeslagen en zijn een leerschool geweest voor wat erná kwam en nog zal komen.

De Regel voor Monniken. ©Emmanuel

De Regel voor Monniken. ©Emmanuel

In mijn kloostertijd zat ik in de ‘Benedictijnse leerschool’. De “Regel voor Monniken”, opgesteld door de heilige Benedictus van Nursia (waar onlangs een zware aardbeving was) beschrijft de nederigheid, de waakzaamheid, het geduld, de eerlijkheid. Dat alles te samen als een wijze van leven. Zonder in een klooster te zitten valt er heel wat te leren.

ALOHA zal altijd een leerschool zijn en blijven. Met vertrouwen, opgewektheid en een positieve levenshouding, gevoed door de blijde boodschap van mijn geloof, probeer ik de betekenis van die Hawaiiaanse groet handen en voeten te geven en wandel ik, ondanks dat ik uitgetreden ben, kennelijk toch nog op die Benedictijnse weg….

En zo is die trui ineens best bijzonder….en als een spiegel….

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.