Goede wensen…

Ieder jaar versturen we goede wensen, vaak nog via de post. Maar via sociale media en e-mail komen ook steeds vaker kerst- en nieuwjaarswensen binnen.

Die goede wensen zijn allemaal gemeend. Ik kijk vaak naar de vele kaarten met de goede wensen die wij toegestuurd kregen en welke wij allemaal (!) aan twee lange linten dwars door onze huiskamer hebben opgehangen. Ik lees ze en soms is er dan ineens zo’n schietgebedje, dat al die wensen voor ons en onze wensen voor hen ook uit mogen komen.

Ik ben ook realistisch: ieder mens krijgt ieder jaar het nodige aan moeilijke dingen te verstouwen, zoals daar zijn: dood, afscheid, verdriet, scheiding, ziekte, ellendig nieuws. Onze goede wensen doen daar niets aan af. Ook God kan daar niets aan af doen. Hij wil niet dat Zijn mensen het zwaar of ellendig hebben. Toch overkomt het iedere mens, elk jaar weer. Ik vind het dan een zeer troostrijke gedachte dat God ons dan nabij is in lieve en zorgzame mensen om ons heen.

Ik geloof dat God zich vaak moet verbijten bij het zien van al die ellende die mensen elkaar en de wereld aandoen. Hij grijpt daar niet op in zoals wij, gelovig of ongelovig, dat zouden willen:

“Waarom doet God niks als Hij kennelijk zo almachtig is?”

Ik geloof dat God Zijn almacht liet zien in Zijn door evolutie ontstane schepping en die schepping de mensen in handen gaf om die goed te bestieren. Dat wij er dan vaak een puinhoop van maken is ònze schuld en ònze zorg om dat weer recht te breien. En dat wij er veel ellende in meemaken doet hem verdriet. Daarom wil Hij een nabije God zijn op die moeilijke momenten. Dat is Hij in dat plotselinge ondersteunende WhatsApp-je van die goede vriend. Of dat opbeurende mailtje. Of in dat toevallige telefoontje waar je weer helemaal blij van wordt! Of in dat bezoekje van jou aan die zieke of eenzame medemens. Of toen die vluchteling hier werd opgevangen en zich ècht welkom kon voelen…

En daarom wens ik, wensen wij iedereen liefde en vriendschap toe in 2017!

“Ubi caritas et amor, Deus ibi est!”
“Waar vriendschap en liefde zijn, dáár is God!”

Zalig Nieuwjaar!

 

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.