In Memoriam: bisschop Huub Ernst *1917- +2017

Mgr. Ernst in april jl., op de dag van zijn 100ste verjaardag. ©Ramon Mangold

Mgr. Hubertus Ernst, emeritus-bisschop van Breda, overleed vrijdagavond 19 mei 2017 op de leeftijd van 100 jaar. Lees op de website van het Bisdom Breda een uitgebreide levensschets.

Ik leerde mgr. Ernst kennen door ervaringen van mijn drie Heerooms en via de media. Ik kreeg bewondering voor zijn open geloofshouding en -visie, nadat ik in de tweede helft van de jaren ’80 van de vorige eeuw mijn goedkoop-geslepen (lees: conservatieve) bril had verruild voor een exemplaar met de juiste sterkte.

Persoonlijk heb ik hem slechts een enkele keer ontmoet, waarbij mijn achternaam voldoende was voor een blik van herkenning omtrent mijn afkomst.

Toen mijn Heeroom-Deken gestorven was stond hij erop om voor te gaan in de uitvaartdienst van zijn vroegere medewerker. Die doorleefde verbondenheid tekende hem ten voeten uit.

Kort maar krachtig verwoordde ik mij gevoelens rond zijn overlijden op Facebook, welke ik nu hierbij ook graag toevertrouw aan mijn website.

Het geloof is dienstbaar aan de mens en niet andersom.
Ofwel: zoals de mens is, zo is het geloof.
Geloof moet de mens héél maken.
Als het geloof de mens misvormt, schiet het haar opdracht voorbij.

Die geloofshouding zag ik bij mgr. Ernst.
Daarin is/was hij voor mij een voorbeeld.

Ik heb hem persoonlijk nauwelijks gekend.
Mijn Bredase Heerooms kenden hem des te meer. Ik hoorde bij hen niets anders dan respect en bewondering.

Hij heeft velen geïnspireerd en bemoedigd om ondanks al het Farizeïsme in de Kerk over God en Jezus te blijven spreken!

De Hemel gaat voor hem open.
Wij hebben een voorspreker erbij.
Ik zeg dankbaar: Requiescat In Pace !

Over Emmanuel
"Optimist tot in de kist!"

Reacties zijn gesloten.